Arla presenteert halfjaarcijfers: stijgende melkprijs en een nabetaling van 1 euro per 100 kilogram melk
De prestatieprijs in de eerste helft van 2024 bedraagt 47,5 euro per 100 kilogram melk. De totale omzet van de Arla groep bedraagt 6,6 miljard euro en de nettowinst 167 miljoen euro. De strategische merken van Arla, Lurpak, Puck en Arla groeiden respectievelijk 7,9, 4,4 en 3,8 procent in volume. Dat komt neer op een gemiddelde volume groei van 4,1 procent in het eerste halfjaar van 2024.
We zijn erg blij dat we een concurrerende melkprijs kunnen leveren. Tegelijkertijd was de terugkeer naar merkgroei groter dan verwacht dankzij de kracht van onze merken en de succesvolle inspanningen om de groei te herstellen, dus we bevinden ons op een positief pad.
Torben Dahl Nyholm, CFO van Arla Foods.
Duurzaamheid op de boerderij beloont
De inspanningen die leden melkveehouders leveren op het gebied van klimaat en duurzaamheid worden vertaald in een hogere melkprijs. Speciaal voor FarmAhead, het klimaat- en duurzaamheidsmerk van Arla, ontwikkelde de zuivelonderneming een puntensysteem waarmee leden melkveehouders punten kunnen verdienen voor een hogere melkprijs. Elk punt dat een melkveehouder behaalt, vertegenwoordigt een waarde van 0,03 euro per 100 kilogram melk. Een melkveehouder kan maximaal 80 punten scoren. De gemiddelde score bedroeg in het tweede kwartaal van 2024 53 punten. Het is de ambitie van Arla om de CO2-uitstoot op de boerderij met 30 procent te verminderen in 2030.
Dankzij de concurrerende melkprijs en de sterke nabetaling kunnen onze boeren blijven investeren in duurzaamheidsinspanningen op hun boerderijen. Ik ben blij dat onze boeren meer emissiereducerende acties hebben geïmplementeerd en hun prestaties hebben verbeterd.
zegt Peder Tuborgh, CEO van Arla Foods.
Arla stelt omzetverwachting bij
De positieve signalen uit de markt leiden ertoe dat Arla haar omzetverwachting voor heel 2024 naar boven bijstelt. In plaats van een omzet variërend tussen de 13,2 en 13,7 miljard euro over heel 2024, gaat de zuivelcoöperatie nu uit van een omzet variërend tussen 13,4 en 13,9 miljard euro. Ook de merkvolume gedreven omzetgroei is naar boven bijgesteld, van 1 tot 3 procent naar 3 tot 4 procent. Arla verwacht in 2024 2,8 tot 3,2 procent winst te maken.
We zijn er trots op dat Arla Foods goed presteert in een volatiele wereldmarkt. Klanten over de hele wereld vragen naar onze producten, wij zijn klaar om te leveren en we zullen blijven investeren in de toekomst van het bedrijf.
zegt Peder Tuborgh, CEO van Arla Foods.
Geopolitiek houdt mark in zijn greep
De geopolitieke spanningen en onzekerheid houden aan, wat het moeilijk maakt in te schatten hoe de markt zich in de tweede helft van 2024 zal ontwikkelen. Arla verwacht dat de afnemende inflatie in combinatie met stijgende lonen zorgt voor meer koopkracht bij consumenten, wat zich uiteindelijk vertaalt in een toenemende vraag naar zuivel. Het blijft, aldus Arla, wel onzeker hoe de consumenten gaat reageren op de verwachte hogere detailhandelsprijzen.
Tekst: Hermien van der Aa
Woont en werkt op een melkveebedrijf in Hernen met als neventakken educatie en zorglandbouw. Sinds 2020 parttime redacteur melkvee bij Agrio, waar ze hoofdzakelijk schrijft voor de website melkvee.nl, het vakblad Melkvee en de regiobladen
Beeld: Susan Rexwinkel
Bron: Arla