Leden Milcobel profiteren volop van afstoten ijsproductie
Een deel van de opbrengst van de verkoop vloeit terug naar de leden-melkveehouders, aldus de coöperatie in een toelichting. ‘Bovendien creëert de verkoop extra ruimte voor gerichte investeringen in bijkomende capaciteit en het optimaliseren van Milcobels zuivelproductieprocessen.' Met als uiteindelijk resultaat een betere verwaarding van de ledenmelk, zo stelt de coöperatie. Daarnaast zou de schuldafbouw resulteren in lagere financiële lasten, wat een positief effect heeft op de melkprijs. Milcobel onderzoekt ook samenwerkingsverbanden om haar zuivelactiviteiten verder te versterken voor de toekomst.
Meer aandacht voor zuivel
Met deze transactie is Milcobel één van de laatste zuivelbedrijven die haar ijsactiviteiten verkoopt. Peter Grugeon, directeur van Milcobel, gelooft in de kansen die het afstoten van de ijsactiviteiten biedt aan zowel Milcobel als Ysco. 'Onder Milcobel is Ysco uitgegroeid tot een belangrijke speler in de Europese private label ijsmarkt. Indien de transactie wordt goedgekeurd, zijn we ervan overtuigd dat Davidson Kempner en Afendis de focus en het kapitaal zullen verschaffen die nodig zijn om Ysco's verdere groei te versnellen en het bedrijf alle kansen te geven om succesvol te zijn in een dynamische en consoliderende ijsmarkt. De opbrengst van deze geplande transactie zou ten goede komen aan onze leden-melkveehouders en ons in staat stellen om verder te bouwen aan de valorisatie van onze zuivelactiviteiten en partnerschappen, en ons te richten op onze consumentenkaasactiviteiten en onze premium zuivelingrediënten.'
Kansen op Europese ijsmarkt
De transactie biedt de ijsproducent goede kansen door te groeien op de Europese ijsmarkt. Milcobel schrijft in haar persbericht: 'De Europese private label ijsmarkt is zeer dynamisch, met een continue groei van 5 procent CAGR in de afgelopen jaren, en zal naar verwachting de komende jaren verder groeien. Als Europa's op één na grootste private label ijsproducent bevindt Ysco zich in een unieke positie om te profiteren van deze snelgroeiende, maar sterk consoliderende markt. Deze voorgenomen transactie zou Ysco het kapitaal en de focus geven die nodig zijn om het bedrijf verder te laten groeien en te positioneren als Europees toonaangevend private label ijsproducent.'
De transactie moet nog worden goedgekeurd door de relevante mededingingsautoriteiten en de Franse ondernemingsraad van Ysco.
Tekst: Erik Kruisselbrink
Is als freelance vakbladredacteur van vele markten thuis.
Beeld: Milcobel
Bron: Milcobel