Column: Het hele land zit op slot, behalve Schiphol
Nog voordat ik de politiek inging, was er al commotie over de eventuele schotten tussen ammoniak (NH3) en stikstofoxide (NOx). De sector kon praten en actie voeren om alles op alles te zetten om de sector te beschermen. Helaas kwam er geen schot tussen ammoniak en stikstofoxide tot stand. Want ja, andere bedrijven of industrieën waren belangrijker dan de agrarische sector. De tijd verstrijkt en Schiphol koopt verschillende boerderijen op om aan de felbegeerde NB-vergunning te komen. Deels met belastinggeld zijn er megabedragen betaald voor deze ammoniakruimte. De burger keek ernaar en realiseerde zich vaak niet dat het ook met hun belastinggeld was betaald. De PAS-melders hadden het nakijken en stonden er weer alleen voor.
Nu, ruim een jaar later, in de Provinciale Staten, kwam er een motie voorbij om een schot in te voeren tussen ammoniak en stikstofoxide. De grote tegenstemmers destijds waren nu ineens voorstanders geworden. Het kan soms heel vreemd gaan. Deze motie kwam echter veel te laat. Bijna alle ruimte in Noord-Holland, deels Zuid-Holland en Utrecht was al door Schiphol gekocht zonder dat er ook maar één PAS-melder, interimmer of vrijgesteld bedrijf was geholpen.
Maar wat lees ik in de krant? Minister Van der Wal heeft de stikstofnorm voor Schiphol aangepast. Tegen beter weten in en tegen het advies van haar ambtenaren in, heeft Van der Wal alle gekochte ammoniakrechten volledig laten benutten door Schiphol.
Wacht even, hier word ik boos van. Weer wordt er met twee maten gemeten, wat een smerig en vuil spel wordt er gespeeld. Als we huizen willen bouwen, wegen willen verbreden, evenementen willen organiseren of wat dan ook waarbij uitstoot een rol speelt, moet er eerst 30 procent worden afgeroomd en een berekening worden gemaakt om te zien of de natuur het aankan. En voor Schiphol geldt dit allemaal niet.
Met techniek en innovaties kan elke PAS-melder geholpen worden.
Het hele land zit op slot, behalve Schiphol. Je kunt mij niet bozer krijgen dan dit. Ik voel me zo machteloos. Met techniek en innovaties kan elke PAS-melder geholpen worden.
Deze technieken gaan enorm vooruit. Er zijn veel innovaties om de uitstoot te verminderen. Het gaat helemaal niet om stikstof. Het gaat om het behoud van de natuur, om te kijken of we wel de juiste ambities nastreven in plaats van luchtfietserij. De natuur moet stabiel blijven, maar Van der Wal wijst al deze technieken en innovaties samen met Adema vrolijk af, want ja, de natuur is in een zeer slechte staat. Ik vraag me hardop af wanneer ze voor het laatst in de maaknatuur van BV Nederland zijn geweest. Hoe lang houden ze het nog vol om lak te hebben aan de samenleving en te doen waar ze zin in hebben?
En hiermee komen we terug bij de uitspraak van Tjeerd de Groot, die in 2019 voor het eerst riep dat de veestapel gehalveerd moest worden. Het is de regering nog steeds niet gelukt, maar in Den Haag blijven ze van alles bedenken om linksom of rechtsom de veestapel te halveren. Ze zeggen dat ze naar Brussel zijn geweest, dat ze zich hard hebben gemaakt voor het behoud van de derogatie, en dat ze enorm hun best doen om de PAS-melders te helpen. Niets is minder waar. De derogatie is weggegeven. PAS-melders worden niet geholpen en worden aan hun lot overgelaten. Ik vraag me af of Van der Wal en Adema nog wel lekker slapen.
Helaas heb ik het in Den Haag niet voor het zeggen. Een deel van mijn BBB-collega’s gelukkig wel. Op 6 juni kunnen we weer met een rotgang naar de stembus. Stem bij de Europese verkiezingen voor het landelijk gebied. Het is klaar met deze idioten met hun eigen agenda. Kom op voor jezelf, je gezin, je eigen bedrijf. Laat je niet pakken of klein krijgen. Wij zijn het platteland en geven niet op #wijblijven.
-------------------------------------------------------------------------
Ingrid de Sain is melkveehouder in Schellinkhout (NH)
en fractievoorzitter BBB Noord-Holland
Tekst: Ingrid de Sain
Beeld: Ellen Meinen